Bättre kondition ger bättre hälsa

Din kropp är byggd för rörelse men hur mycket av din kapacitet utnyttjar du? Många personer förlitar sig på mediciner för att hålla sig friska men fysisk aktivitet är ju också hälsobefrämjande och kan minska risken för vissa sjukdomar.

Träningseffekter
Om du börjar konditionsträna händer följande i din kropp; Dina lungor arbetar effektivare med att föra in nytt syre till kroppen. Hjärtmuskeln blir starkare så det kan pumpas ut mer blod och därmed får arbetande muskler mer syre. Du får fler röda blodkroppar och det också att musklerna får mer syre. Du får fler vita blodkroppar och därmed ökat immunförsvar. I musklerna bildas fler blodkärl och du kan jobba effektivare. När man mäter kondition på en konditionscykel får man ett mått på hur mycket syre din kropp kan omsätta per minut.

När du styrketränar händer följande: Muskelmassan ökar, de långsamma fibrerna om du tränar lättare och längre och de snabba fibrerna om du tränar med tunga vikter. Dessutom blir senor, ledband och skelett starkare. Dessa strukturer behöver längre tids träning än musklerna för att bli starka.

Muskelstyrka
Musklerna består av långsamma och snabba muskelfibrer. Vid lugn träning använder man de långsamma uthålliga fibrerna och vid hård träning under kort tid använder man de snabba fibrerna. För vanliga motionärer är det viktigt att träna allsidigt så att man både orkar rusa efter bussen och ta en långpromenad, bära kassar och gräva i trädgården utan att känna sig slut.

Grundkondition
Du bör träna minst 30 min per dag. Om du dessutom går i trappor istället för att ta hissen, går av bussen en hållplats för tidigt osv. får du lite extra träning varje dag. Man ska känna att man får ökad puls och andhämtning och att man blir varm av aktiviteten. De fysiska aktiviteterna kan delas upp i 10 minuters perioder och ändå ge effekt.

Detta räknas som minimum. vill du ha bättre kondition och styrka och ökade hälsoeffekter får du lägga till två till tre pass med högre aktivitet som innehåller både högre belastning och längre tids aktivitet.

Det spelar egentligen ingen roll vad du ägnar dig åt för aktivitet, gör det du tycker är roligt! Intensiteten är det viktiga, högre intensitet ger större hälsoeffekter.

Undvik axelbesvär vid datorarbete

Axelbreda män är inte bara ett skönhetsideal, de är dessutom gynnade framför dataskärmen. det visar sig nämligen att just axelbreda män har mindre besvär i axlar och armar jämfört med axelsmala kvinnor (och män). Yrkesmedicinska kliniken vid Karolinska sjukhuset, som undersökt saken, har kommit fram till att det beror på att de bredaxlade inte behöver rotera armen så mycket som de smalaxlade.

Ett tips till de smalaxlade är att inte genast bege sig till gymmet och träna, utan i stället skaffa ett tangentbord där den numeriska delen kan tas bort. Då hamnar inte musen så långt bort.
Från DN 26/1-97.

Viktminskning

Visste du att vid en långsam promenad (5 km/h) förbrukar du omkring 40 gånger mer energi än om du sitter stilla. När du går i trappor förbrukar du 25 gånger mer energi än om du åker hiss. Om du vill veta mer om övervikt finns det en hel del att läsa på till exempel Vårdguiden.